Northern Nonsense, Scary Numbers, Sagan Remembered & Revisited, Scruples for Psychics?, Bad Advice, Netflix Bargain, The BBC Stumbles – Again, Hard-Headed News from New England, The Truth Is Out There – I Think, Super Super Magnets, A Gift of Questionable Value, and In Conclusion...
http://www.randi.org/jr/200509/092305northern.html
24.9.05
Primeira Conferencia Iberoamericana sobre Pensamento Critic
A Primeira Conferencia Iberoamericana sobre Pensamento Critico foi un
sucesso.
Vao 3 links para ler acerca do evento.
http://www.lanavedeloslocos.cl/conferencia.html
http://www.perspectivas.com.mx/noticias/index.php
http://www.region.com.ar/productos/semanario/archivo/727/critico727.htm
sucesso.
Vao 3 links para ler acerca do evento.
http://www.lanavedeloslocos.cl/conferencia.html
http://www.perspectivas.com.mx/noticias/index.php
http://www.region.com.ar/productos/semanario/archivo/727/critico727.htm
22.9.05
Ilusões Populares
Os homens, já se disse muito bem, pensam em bandos; e se verá que eles enlouquecem em bandos, ao passo que só recobram a lucidez lentamente e um a um.
http://obruxodesantos.blogspot.com/2005/09/iluses-populares.html
http://obruxodesantos.blogspot.com/2005/09/iluses-populares.html
21.9.05
A arte de se ter razão
José Colucci Jr.
Mais doído do que ouvir um oponente defender mal a idéia que combatemos é ouvir um aliado defender mal a idéia com a qual simpatizamos. Felizmente para a simetria dos debates, as patologias do raciocínio não tem preferência partidária, profissional, de gênero, credo religioso ou classe social. Vindas da direita ou da esquerda, de políticos ou professores, de religiosos ou ateus, as agressões à lógica são sempre golpes baixos.
Freqüentar a escola ajuda, mas não muito. A educação tradicional não imuniza contra as falácias e conclusões pouco científicas. Para isso é preciso treinamento no chamado "pensamento crítico" – o exercício de formar crenças a partir de observações e decisões racionais sobre a realidade.
http://observatorio.ultimosegundo.ig.com.br/artigos.asp?cod=347AZL004
Mais doído do que ouvir um oponente defender mal a idéia que combatemos é ouvir um aliado defender mal a idéia com a qual simpatizamos. Felizmente para a simetria dos debates, as patologias do raciocínio não tem preferência partidária, profissional, de gênero, credo religioso ou classe social. Vindas da direita ou da esquerda, de políticos ou professores, de religiosos ou ateus, as agressões à lógica são sempre golpes baixos.
Freqüentar a escola ajuda, mas não muito. A educação tradicional não imuniza contra as falácias e conclusões pouco científicas. Para isso é preciso treinamento no chamado "pensamento crítico" – o exercício de formar crenças a partir de observações e decisões racionais sobre a realidade.
http://observatorio.ultimosegundo.ig.com.br/artigos.asp?cod=347AZL004
"MILAGRE DO SANGUE"
Mistura à base de ferro, cálcio, água e sal de cozinha explicaria o mistério de são Genaro
Químicos questionam sangue de santo
JEAN-JACQUES BOZONNET
DO "LE MONDE", EM ROMA
"Dissolva 25 gramas de cloreto de ferro em cem mililitros de água, acrescente dez gramas de carbonato de cálcio. A reação química fará a solução ficar marrom escura. Passe a solução para um recipiente de gargalo fino, acrescente sal de cozinha, agite e deixe descansar por duas horas." Essa é a receita sacrílega proposta na internet aos interessados em reproduzir em casa o sangue de são Genaro, o santo cujo 1.700º aniversário de morte, por decapitação, a cidade de Nápoles comemorou no último dia 19.
O gel, cujo modo de fabricação figura no site do Comitê Italiano para o Controle dos Fenômenos Paranormais (Cicap), se liquefaz quando é ligeiramente sacudido. "O processo pode ser reproduzido à vontade", diz o site.
Para a astrofísica Margherita Hack, do Cicap, não é preciso procurar mais longe a explicação do suposto "milagre do sangue", pelo qual o sangue seco do santo fica líquido três vezes por ano na catedral de Nápoles -no primeiro domingo de maio, a cada 19 de setembro e a cada 16 de dezembro -, em um fenômeno descrito pela igreja como "acontecimento prodigioso".
http://www1.folha.uol.com.br/fsp/mundo/ft2109200508.htm
Químicos questionam sangue de santo
JEAN-JACQUES BOZONNET
DO "LE MONDE", EM ROMA
"Dissolva 25 gramas de cloreto de ferro em cem mililitros de água, acrescente dez gramas de carbonato de cálcio. A reação química fará a solução ficar marrom escura. Passe a solução para um recipiente de gargalo fino, acrescente sal de cozinha, agite e deixe descansar por duas horas." Essa é a receita sacrílega proposta na internet aos interessados em reproduzir em casa o sangue de são Genaro, o santo cujo 1.700º aniversário de morte, por decapitação, a cidade de Nápoles comemorou no último dia 19.
O gel, cujo modo de fabricação figura no site do Comitê Italiano para o Controle dos Fenômenos Paranormais (Cicap), se liquefaz quando é ligeiramente sacudido. "O processo pode ser reproduzido à vontade", diz o site.
Para a astrofísica Margherita Hack, do Cicap, não é preciso procurar mais longe a explicação do suposto "milagre do sangue", pelo qual o sangue seco do santo fica líquido três vezes por ano na catedral de Nápoles -no primeiro domingo de maio, a cada 19 de setembro e a cada 16 de dezembro -, em um fenômeno descrito pela igreja como "acontecimento prodigioso".
http://www1.folha.uol.com.br/fsp/mundo/ft2109200508.htm
20.9.05
acb109m3m3
Instructions:
Simply copy and paste this post to your own blog, replacing my survey answers with your own, as appropriate, and adding your blog to the Link List.
Important (1) Your post must include the four sections: Overview, Instructions, Link List, and Survey. (2) Remember to link to every blog in the Link List. (3) For tracking purposes, your post must include the following code: acb109m3m3
Link List (or 'extended hat-tip'):
1. Philosophy, et cetera
2. Pharyngula
3. Ciencet (http://ciencet.blogspot.com)
4. Add a link to your blog here
Survey:
Demographics
Age - 30
Gender - Male
Location - Porto Alegre, Brazil
Religion - No way
Began blogging - 03/2002
Academic field - chemist
Academic position [?] - Associate Professor [yes please]
Approximate blog stats
Rate of posting - several times a day
Average no. hits - about 8/day
Average no. comments - 0/day
Blog content - skepticism and science
Other Questions
1) Do you blog under your real name? Why / why not?
- Yes. Because I didn't think of doing otherwise, and since I'm my own host, I'm eminently traceable anyway.
2) Do colleagues or others in your department know that you blog? If so, has anyone reacted positively or negatively?
- No.
3) Are you on the job market?
- No.
4) Do you mention your blog on your CV or other job application material?
- Yes.
5) Has your blog been mentioned at all in interviews, tenure reviews, etc.? If so, provide details.
- I wouldn't know.
6) Why do you blog?
-Aaargh. I don't know.
Simply copy and paste this post to your own blog, replacing my survey answers with your own, as appropriate, and adding your blog to the Link List.
Important (1) Your post must include the four sections: Overview, Instructions, Link List, and Survey. (2) Remember to link to every blog in the Link List. (3) For tracking purposes, your post must include the following code: acb109m3m3
Link List (or 'extended hat-tip'):
1. Philosophy, et cetera
2. Pharyngula
3. Ciencet (http://ciencet.blogspot.com)
4. Add a link to your blog here
Survey:
Demographics
Age - 30
Gender - Male
Location - Porto Alegre, Brazil
Religion - No way
Began blogging - 03/2002
Academic field - chemist
Academic position [?] - Associate Professor [yes please]
Approximate blog stats
Rate of posting - several times a day
Average no. hits - about 8/day
Average no. comments - 0/day
Blog content - skepticism and science
Other Questions
1) Do you blog under your real name? Why / why not?
- Yes. Because I didn't think of doing otherwise, and since I'm my own host, I'm eminently traceable anyway.
2) Do colleagues or others in your department know that you blog? If so, has anyone reacted positively or negatively?
- No.
3) Are you on the job market?
- No.
4) Do you mention your blog on your CV or other job application material?
- Yes.
5) Has your blog been mentioned at all in interviews, tenure reviews, etc.? If so, provide details.
- I wouldn't know.
6) Why do you blog?
-Aaargh. I don't know.
ActionBioscience.org: SEPT. 2005 UPDATE
NEW ARTICLES POSTED ON ACTIONBIOSCIENCE.ORG:
BEACH CLOSINGS: SCIENCE VERSUS PUBLIC PERCEPTION
Erika T. Jensen and Sandra L. McLellan, University of
Wisconsin, illustrate that beach closings are on the rise
and suggest that the public is not being given accurate
information to help them get involved in solving the
problem.
http://www.actionbioscience.org/environment/Jensen_McLellan.html
THE STATE OF ECOSYSTEMS
Christian Samper, director of the National Museum of
Natural History, Washington DC, talks about the recent
Millennium Ecosystem Assessment. The assessment shows that
humans have changed ecosystems dramatically over the past
50 years.
http://www.actionbioscience.org/environment/samper.html
EVOLUTION'S IMPORTANCE TO SOCIETY
Massimo Pigliucci, State University of New York at Stony
Brook, is interviewed about how evolution influences
everyone's life today.
http://www.actionbioscience.org/evolution/pigliucci.html
USING CASE STUDIES TO TEACH SCIENCE
Clyde Freeman Herreid, University of Buffalo, State
University of New York, examines the role of case studies
in science education and offers suggestions on variations
on the methodology.
http://www.actionbioscience.org/education/herreid.html
LESSONS FOR THE CLASSROOM:
Two new lessons are available, both written by John Ausema
of Gonzaga College High School, Washington, DC:
- How Much Is an Ecosystem Worth?
- Evolution in a Ring
All lessons can be accessed from the lesson directory:
http://www.actionbioscience.org/lessondirectory.html
NEWS: KATRINA SUPPORT NETWORK FOR BIOLOGISTS
The American Institute of Biological Sciences launched the
Katrina Support Network for Biologists as an online forum
for biologists affected by Hurricane Katrina to exchange
messages, share professional resources, and learn of other
scientific organizations' efforts.
http://www.actionbioscience.org/announcements/12-sept-2005.html
EN ESPAÑOL
Nuevos traducciones al español de artículos seleccionados:
- La Dosis Hace al Veneno ¿Cierto o No? por Nancy
Trautmann
- Servicios de los Ecosistemas: Una Introducción por ESA
- Las Patentes del ADN Crean Monopolios en los Organismos
Vivos por CRG
- Diseñando Insectos por Thomas A. Miller
- La Selección Natural: Cómo funciona la Evolución con
Douglas Futuyma
- Las Especies, la Especiación y el Medio Ambiente por
Niles Eldredge
- Biocomplejidad: La Nueva Frontera de la Biociencia con
Rita Rossi Colwell
- ¿Cómo Afectará la Sexta Extinción a la Evolución de las
Especies? por Myers y Knoll
- El Error y la Naturaleza de la Ciencia por Douglas
Allchin
- Evite los Conceptos Erróneos cuando Enseñe sobre las
Plantas por David R. Hershey
http://www.actionbioscience.org/spanishdirectory.html
ActionBioscience.org is an education resource of the
American Institute of Biological Sciences (AIBS).
BEACH CLOSINGS: SCIENCE VERSUS PUBLIC PERCEPTION
Erika T. Jensen and Sandra L. McLellan, University of
Wisconsin, illustrate that beach closings are on the rise
and suggest that the public is not being given accurate
information to help them get involved in solving the
problem.
http://www.actionbioscience.org/environment/Jensen_McLellan.html
THE STATE OF ECOSYSTEMS
Christian Samper, director of the National Museum of
Natural History, Washington DC, talks about the recent
Millennium Ecosystem Assessment. The assessment shows that
humans have changed ecosystems dramatically over the past
50 years.
http://www.actionbioscience.org/environment/samper.html
EVOLUTION'S IMPORTANCE TO SOCIETY
Massimo Pigliucci, State University of New York at Stony
Brook, is interviewed about how evolution influences
everyone's life today.
http://www.actionbioscience.org/evolution/pigliucci.html
USING CASE STUDIES TO TEACH SCIENCE
Clyde Freeman Herreid, University of Buffalo, State
University of New York, examines the role of case studies
in science education and offers suggestions on variations
on the methodology.
http://www.actionbioscience.org/education/herreid.html
LESSONS FOR THE CLASSROOM:
Two new lessons are available, both written by John Ausema
of Gonzaga College High School, Washington, DC:
- How Much Is an Ecosystem Worth?
- Evolution in a Ring
All lessons can be accessed from the lesson directory:
http://www.actionbioscience.org/lessondirectory.html
NEWS: KATRINA SUPPORT NETWORK FOR BIOLOGISTS
The American Institute of Biological Sciences launched the
Katrina Support Network for Biologists as an online forum
for biologists affected by Hurricane Katrina to exchange
messages, share professional resources, and learn of other
scientific organizations' efforts.
http://www.actionbioscience.org/announcements/12-sept-2005.html
EN ESPAÑOL
Nuevos traducciones al español de artículos seleccionados:
- La Dosis Hace al Veneno ¿Cierto o No? por Nancy
Trautmann
- Servicios de los Ecosistemas: Una Introducción por ESA
- Las Patentes del ADN Crean Monopolios en los Organismos
Vivos por CRG
- Diseñando Insectos por Thomas A. Miller
- La Selección Natural: Cómo funciona la Evolución con
Douglas Futuyma
- Las Especies, la Especiación y el Medio Ambiente por
Niles Eldredge
- Biocomplejidad: La Nueva Frontera de la Biociencia con
Rita Rossi Colwell
- ¿Cómo Afectará la Sexta Extinción a la Evolución de las
Especies? por Myers y Knoll
- El Error y la Naturaleza de la Ciencia por Douglas
Allchin
- Evite los Conceptos Erróneos cuando Enseñe sobre las
Plantas por David R. Hershey
http://www.actionbioscience.org/spanishdirectory.html
ActionBioscience.org is an education resource of the
American Institute of Biological Sciences (AIBS).
19.9.05
Csicop Online
- Achau Nguyen Test
James Underdown
- Skeptical Inquirer Articles online:
http://www.csicop.org/list/listarchive/msg00491.html
James Underdown
- Skeptical Inquirer Articles online:
http://www.csicop.org/list/listarchive/msg00491.html
Radionics
Radionics is a form of energy medicine created by Dr. Albert Abrams (1863-1924), the "dean of twentieth century charlatans."* Abrams claimed that he was able to detect distinct energies or vibrations (radiation) being emitted from healthy and diseased tissue in all living things. He invented devices that allegedly could measure this energy (vibration, radiation) and he created a system for evaluating vibrations as signs of health or disease.
http://www.skepdic.com/radionics.html
(nova entrada no SkepDic)
http://www.skepdic.com/radionics.html
(nova entrada no SkepDic)
Assinar:
Postagens (Atom)